Een tijdje geleden was ik in Haarlem voor een seminar met Peter Irvine, een Australische ondernemer die eigenaar is van de grootste koffieketen van Australie en wereldwijd in veel landen actief is. Deze zeer inspirerende man nam ons mee in zijn reis als ondernemer en had nog een paar tips voor ons die ik graag met je deel.
Peter Irvine kreeg Gloria Jeans coffee soort van in zijn schoot geworpen, maar op basis van zijn ervaring weet hij hoe je een succesvol bedrijf opbouwt en zorgt dat je onderneming succesvol blijft. Dat klinkt interessant, toch?
Zo bouw je een succesvol bedrijf
- Zorg dat je een plan hebt en een grote visie
Zonder plan kom je nergens. Wil je graag met een eigen bedrijf aan de slag? Zorg dan dat je een plan hebt. Niet alleen om aan de bank te laten zien, maar om jezelf continu te blijven herinneren waarom je doet wat je doet en wat je doelen zijn. Schrijf op wie je bent en wat je droomt en droom vooral niet te klein. Heb een grote visie! Denk groot, waarom zou je je laten inperken? Zet die visie/ droom in je plan, dan heb je concreet iets op papier waar je naartoe kunt werken. Schrijf op, maak je doelen SMART en je cijfers concreet reviseer ze regelmatig. Maar, torn niet aan je droom! Laat je droom intact! Droom groot, werk realistisch met een plan. Een plan betekent niet dat je niet meer kunt dromen. Integendeel, een plan maakt je droom compleet.
2. Bouw mensen op
Dit geldt niet alleen voor ondernemers die personeel in dienst hebben. Bouw mensen op! Als je personeel hebt, dan ben jij het voorbeeld waar ze naar kijken. Hoe ga je met je personeel om, hoe ga je met je klanten om? Geef je mensen een tweede kans of brand je iemand direct af als diegene een fout maakt? Bouw je mensen op en ze maken je succesvol. Ook als je geen personeel hebt kun je de mensen om je heen opbouwen. Hoe ga je met klanten om? Betaal je een factuur standaard te laat of altijd op tijd? Of beter, betaal je hem direct als je hem krijgt? Zo bouw je mensen op, door ze te waarderen, door ze in de ogen aan te kijken. Jouw leverancier loopt een stuk harder voor je als je hem opbouwt, vraagt naar zijn of haar gezondheid of gewoon je factuur snel betaalt.
3. Heb een positief gezicht
Een positief gezicht, wat is dat nou weer? Nou, hoe kijk je over het algemeen? Ben je benaderbaar of kijk je chagrijnig? Is je blik open of naar binnen gericht? Hoe kijk je naar mensen, situaties? Wees open, dan zijn mensen eerder geneigd om met je te willen connecten.
4. Blijf leren
Eigenlijk is dit een open deur. In deze tijd is het niet meer dan logisch om te blijven leren. Maar toch, sommige ondernemers bezuinigen op hun eigen ontwikkeling en raken dus zo achterop. Als je niet meer weet wat er speelt binnen je vakgebied dan kun je je klanten dus ook niet het beste geven waar ze je wel voor betalen. Zorg ervoor dat je weet wat er speelt. Wees een expert op je vakgebied, zodat iedereen weet dat ze jou moeten hebben. Dus, blijf die cursussen volgen of een webinar. Ga naar die conferentie in Londen toe! Het zal je goed doen om te blijven leren. Zo blijf je in beweging en kom je niet stil te staan. Als ondernemer ben je nu eenmaal een koploper, zorg dat je dat blijft, ook inhoudelijk.
5. Bouw relaties
Een succesvol bedrijf heeft veel en ook goede relaties. Zonder een goede relatie ben je nergens. Veel ondernemers halen nieuwe klanten uit hun eigen netwerk. Onderhoud dat netwerk, zorg dat je met klanten in contact blijft, bouw nieuwe contacten op door je te laten zien op netwerkbijeenkomsten. Een relatie met een klant is belangrijk, het is meer dan een vluchtige opdracht, nee, als je een relatie met mensen aan gaat is dat voor langere tijd. Onderhoud die relatie, ken de mensen, zo zorg je ervoor dat je een sterk netwerk hebt met mensen waar je op kunt bouwen.
6. Stop met dingen die niet meer werken
Wat vroeger werkte hoeft nu niet meer te werken. Deed je vroeger je administratie in Excel? Misschien is het toch handiger om dat in een boekhoudpakket te doen. Of, heb je nog een profiel op MySpace? Tja, dat soort dingen werken niet meer. Blijf onderzoeken hoe de markt beweegt, wat je klanten bezighoudt. Wat in 2005 werkte werkt in 2016 niet meer. Zorg ervoor dat je niet blijft ronddraaien in de cirkel ‘Maar dat doen we nou eenmaal al jaaaaren zo’.
7. Blijf je business promoten
Wat er ook gebeurd, blijf je bedrijf promoten. Financiele crisis? Blijf promoten! Ontzettend druk met klanten? Blijf promoten! Geen zin om altijd weer te moeten promoten? Blijf promoten! Zichtbaarheid is voor een ondernemer ontzettend belangrijk. Kies de juiste kanalen en blijf promoten. Laat jezelf zien op social media. Ga naar netwerkbijeenkomsten. Blijf naar buiten gericht, want als je dat niet doet dan zullen er ook geen nieuwe deuren openen. Blijf je business promoten, hoe dan ook.
8. Zet je in voor de community
Het leven is meer dan werken. Door je in te zetten in de samenleving draag je bij aan je maatschappelijke verantwoordelijkheid als persoon of als bedrijf. Je kunt als ouder op het plein surveilleren, of als bedrijf een goed doel sponsoren. Beter nog, zet je samen met je personeel een dag in voor een maatschappelijk doel. Wees betrokken bij de samenleving. Zo kun je iets teruggeven van je geld, tijd of kennis.
Deze 8 punten deelde Peter Irvine om ons als ondernemers te inspireren. Bouw je je bedrijf op deze pijlers, dan zul je niet gegarandeerd succesvol zijn of veel geld te verdienen, maar het zijn principes die na jarenlange ervaring hebben bewezen een stevig fundament te leggen voor succesvol ondernemerschap. Staar je niet blind op deze 8 pijlers, maar laat je er door inspireren, zodat jouw onderneming een (nog) succesvolle(re) onderneming kan worden!
Wat zijn de pijlers onder jouw bedrijf? Laat het me weten door middel van een reactie hieronder!