Een contentkalender is onmisbaar als je effectief wilt zijn met je content marketing activiteiten. Een contentkalender helpt je om de content te plannen die je gaat maken. Het zal je helpen om content op het juiste moment te publiceren en op het juiste kanaal. Zo kun je je producten, evenementen, services en informatie promoten waar jouw doelgroep naar op zoek is.

Het belangrijkste doel voor het maken van een contentkalender is dat iedereen hetzelfde doet, en dezelfde lijn volgt. Voor je blogs, je social media content, en content voor je andere kanalen. Een contentkalender helpt je de lijn te zien in je activiteiten, wat de samenhang is en om resultaten te zien van je acties.

Welke onderwerpen wil je bespreken?

Voordat je een contentkalender gaat maken moet je eerst weten wat de onderwerpen zijn waar je het over gaat hebben. Wat is je niche? Het is belangrijk om dat scherp te hebben, zodat je je daarin kunt onderscheiden.

Wie is je doelgroep?

Dit is een logische stap, maar wel eentje die snel vergeten wordt in de content marketing. Als je je doelgroep scherp hebt weet je precies wat ze willen weten over jouw niche, voordat ze overgaan tot een aankoop of met je in zee willen gaan.

Wat heb je al aan content?

Wat heb je al liggen aan goede content? Check het, update waar nodig en creëer interne links om de aandacht van je doelgroep te richten op mogelijke interessante content waar je doelgroep wat aan heeft.

Maak een lijst met producten en diensten die je wilt promoten

Welke producten en diensten wil je nu promoten? Vanuit die lijst kun je makkelijk vijf tot tien content producties maken, voor elk product of dienst. De contentkalender helpt je daar overzicht in te houden.

Wat is het doel van je content?

Als je content maakt, bedenk dan welk doel het dient. Wil je aanmeldingen voor je nieuwsbrief? Wil je direct iets verkopen? Is het om je doelgroep iets te leren?

Noteer data van nieuwe producten, evenementen of services

In de content kalender schrijf je ook de lanceerdata van nieuwe producten, data van evenementen etc. Dit zorgt er voor dat je precies weet wanneer je wat moet produceren. Je contentkalender werkt als een stok achter de deur.

Koppel je contentkalender aan de actualiteit

Je contentkalender zal een tijdje doorlopen. Koppel, je content aan de seizoenen, het weer, jaarlijkse evenementen etc. Er is altijd wel een inhaker te bedenken waarmop jij je content kunt laten aansluiten

Analyseer

Als je contentkalender staat dan is het zaak om je activiteiten goed te analyseren. Wat werkt goed, wat minder. Welk tijdstip is succesvol? Zo krijg je een steeds beter beeld van hoe jouw content wordt gewaardeerd en wat het je oplevert!

En nu, aan de slag!

Ook interessant

Wat vind jij?