Mag ik je aandacht?

De kracht van storytelling

Ken je dat gevoel? Je vertelt een verhaal en de mensen hangen aan je lippen! Of juist het tegenovergestelde? Zie je alleen maar vragende blikken en begrijpen je toehoorders je niet?

Kijk, een verhaal vertellen kan iedereen, maar een verhaal vertellen dat blijft hangen (storytelling met een duur woord), dat impact heeft, is een vaardigheid. Maar weet je wat zo mooi is, je kunt het gewoon leren!

Wat vertel je?
Een verhaal bestaat natuurlijk uit feiten, je vertelt wat er is gebeurd of gaat gebeuren. Maar dat kan best wel saai zijn. Het wordt pas onthouden als het mensen raakt. Wat is belangrijk in een verhaal?

  • Zorg voor een goede boodschap, waar draait het nu eigenlijk om?
  • Benadruk datgene wat volgens jou het belangrijkst is.
  • Maak het herkenbaar.
  • Creëer onverwachte zaken/ problemen/ obstakels.

Inleven
Een verhaal blijft pas plakken als je het op de juiste manier verpakt. Onze hersenen willen zich inleven in een verhaal, en dat kan alleen als de verpakking ook klopt. Denk er aan dat je context meegeeft. Je toehoorders zullen niet altijd begrijpen waar je het over hebt. Wat ruik je, wat voel je, wat denk je, wat ervaar je? Allemaal dingen die bijdragen aan het blijven plakken van je verhaal. Want dat is wat je wilt! Jouw doelgroep luistert naar wat jij zegt en blijft hangen bij jouw boodschap.

Echt
Je doelgroep is kritisch, zoals bijna iedereen tegenwoordig. Waarom zouden ze jouw verhaal wel ineens geloven? Als jouw verhaal echt is, geloofwaardig en toegespitst op jouw doelgroep, dan zul je ook geloofwaardig zijn. Geen onzin of gebakken lucht, maar het daadwerkelijke verhaal van jouw bedrijf. Daar zitten meer mensen op te wachten dan je wellicht zou denken.

Wil je eens ontdekken hoe storytelling/ verhalen vertellen jouw bedrijf kan helpen? Ik kom graag met je in contact om jouw verhaal eens verder uit te diepen!

Ook interessant

Wat vind jij?